Natural Turn in Vals Lent

Distribuie

In cele ce urmeaza aduc in discutie aspecte legate de liniile corpului si dinamica unei perechi in primii trei pasi dintr-o intoarcere dreapta (Natural Turn) din Vals lent. Folosesc acesta figura de baza pentru dansurile standard pentru ca doresc sa evidentiez anumite principii care fundamenteaza tehnica acestora, indiferent de figura, sperand sa va trezesc intersul pentru acest tip de abordare. Explicatiile sunt insotite de frame-uri, imagini foto ce au fost extrase dintr-un fisier video, la anumite intervale de timp. Tin sa multumesc de la inceput domnului Andrei Barcaru – sportiv la Clubul de Dans Sportiv Hobby Dance, care mi-a pus la dispozitie imaginile pentru acest articol.

frame 1
frame 1

In imaginea 1 vedem pozitia corpurilor pe a doua jumatate a timpului 3 precedent. Prefer sa incep cu finalul masurii precedente pentru ca, dinamic vorbind, aici incepe figura (asa-numitul down-swing). Prefer sa nu folosesc cuvantul „coborare” pentru aceasta miscare (cu toate ca deseori o fac in sala de dans, la fel ca multi antrenori sau instructori :D), ci expresia „creez presiune in parchet” sau „imping in podea”. Practic genunchii partenerilor flexeaza, acumuland energie in acelasi fel ca un arc comprimat, asezat pe o suprafata dura pe care apasam cu forta. Cu cat unghiul din articulatie este mai ascutit cu atat energia acumulata este mai mare – arcul este comprimat intr-un grad mai mare. Pozitia dansatorilor ne mai dezvaluie liniile coloanelor, inclusiv streching-ul fetei spre stanga. Observati de asemenea greutatea baiatului pozitionata pe pernita, calcaiul paraseste imediat podeaua – numim acest picior standing leg (piciorul pe care stam). Piciorul stang al fetei – moving leg (piciorul care se misca) isi porneste deplasarea pe podea usor inaintea baiatului pentru a crea spatiu de manevra pentru partener. Acesta se misca pe pernita, calcaiul indicand intotdeauna directia de deplasare. In fine pentru cei mai avansati este de notat o usoara aplecare spre stanga a baiatului impreuna cu o pozitie ceva mai avansata a lateralei drepte a baiatului – toate pentru a sublinia swing-ul de rotatie.

frame 2
frame 2

In imaginea 2 perechea de depaseaza la inceputul timpului 1 din Natural Turn. Observam aliniamentul genunchi-bazin-umar perpendicular pe podea pentru baiat. Frecvent baietii strica acest aliniament fie impingand pieptul in fata fie scotand bazinul in spate. Fata initiaza miscarea in spate de la bazin, cu partea superioara deasemenea aliniata. Unghiul format de coloana-bazin si femur este foarte important, reprezinta spatiul in care se poate misca partenerul. De foarte multe ori baietii spun ca „nu au loc sa se miste” tocmai din aceasta cauza. Observam ca fata intra usor in interiorul rotatiei, baiatul isi pastreaza pozitia spre stanga. Va mai rog sa urmariti distanta dintre talpile partenerilor.

frame 3
frame 3

In imaginea 3 ne aflam in momentul de la mijlocul timpului 1, pozitia numindu-se split-weight, adica greutatea este egal distribuita pe ambele picioare. Observam ca standing-leg-ul a lucrat la maxim (este intins aproape toatal). Observam linia coloanei baitului si faptul ca spre deosebire de fata si-a pastrat pozitia capului spre acelasi punct fix. Partenera isi continua miscarea spre interiorul rotatiei. Un aspect interesant il reprezinta viteza cu care fata isi „trage” piciorul drept – distanta dintre talpile partenerilor s-a marit.

frame 4
frame 4

Imaginea 4. Greutatea se schimba usor pe celalalt picior. Daca pana acum foloseam cu preponderenta verbul „impinge” pentru a descrie „motorul” miscarii, de acum folosim „trage” – am impins in picior, tragem pe picior. Distanta dintre talpi se mareste, fata continua deplasarea spre interiorul rotatiei, partea de sus nu se mai vede de baiat. Observati diagonala reprezentata de linia punctata care ridica si impinge laterala stanga a baiatului. Talpa piciorului stang este pe varf.

frame 5
frame 5

Imaginea 5. Suntem la finalul timpului 1. Pozitia baiatului este una care seamana foarte mult cu cea de la inceput (se schimba insa picioarele). Greutate este tot pe pernita, doar laterala stanga este acum mai in fata. Pozitia fetei este insa interesanta, denumita pointing. Piciorul drept arata directia deplasarii ulterioare, iar coloana si capul ei urmaresc aceasi directie. Pozitiei de pointing ii mai este caracteristic rotatia partii drepte inferioare a fetei catre dreapta, lucru evident daca sunteti atenti la pozitia talpii – din nou important pentru spatiul creat pentu partener.

frame 6
frame 6

In imaginea 6 suntem in cadrul timpului 2 si vedem deplasarea piciorului stang al partenerului pe aceasi linie pastrand piciorul drept usor flexat. Acest principiu il consider interesant pentru ca de multe ori vedem perechi care se ridica prea repede, micsorand deplasarea si bruscand timpul 2. Se continua streching-ul diagonalei punctate. Fetele isi incetinesc deplasarea cu partea superiora cu scopul de a lasa baiatul sa le „depaseasca”. Laterala stanga se ridica in continuare, privirea baiatului este in pumn (priza).

frame 7
frame 7

In imaginea 7 vedem finalul timpului 2 – regasim pozitia split-weight, unghiul mare dintre picioare definind in principiu distanta dintre tapli. Baiatul a „depasit” partenera. Se observa clar sway-ul (inclinarea) perechii, coloana baiatului perpendiculara pe podea si diagonala definita de corpul fetei.

frame 8
frame 8
Imaginea 8. Partenerii incep sa inchida picioarele, micsoreaza unghiul dintre acestea, ridicandu-se folosind in principal muschii aductori. Fata incepe sa mareasca streching-ul in partea superioara. Observati inclinarea coloanei baiatului si initierea rotatiei capului catre fata.
frame 9
frame 9
frame 10
frame 10

Imaginile 9 si 10. Bazinul baiatului se aliniaza cu picorul si umarul stang printr-o miscare de impingere de la piciorul drept. Continua ridicarea si inchiderea picioarelor.

frame 11
frame 11
frame 12
frame 12

Imaginile 11 si 12. Suntem la mijlocul timpului 3. Picioarele se inchid o data cu finalul roatatiei, streching-ul fetei este maxim. Observam proiectia greutatii in fata la ambii parteneri si genunchii foarte usor flexati.

Iata rezultatul cand refacem miscarea prin alaturarea celor 12 imagini.

Sper ca acest model vizual sa va fie de folos, fara a avea pretentia ca este perfect. Daca voi il considerati util vom continua si cu alte figuri de interes pentru sportivi, instructori si antrenori.

Justin Istrate – Antrenor CDS HobbyDance

0 thoughts on “Natural Turn in Vals Lent”

  1. foarte tare… Jus chiar trebuie sa scrii o carte, cu cat mai multe figuri din toate dansurile, o biblie a dansului;) atat pt st cat si pt latino… Timp si rabdare sa ai ca de inspiratie nu cred ca o sa duci lipsa 😀

  2. foarte tare… Jus chiar trebuie sa scrii o carte, cu cat mai multe figuri din toate dansurile, o biblie a dansului;) atat pt st cat si pt latino… Timp si rabdare sa ai ca de inspiratie nu cred ca o sa duci lipsa 😀

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.